Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 8 september 2017

Onze tuin in juli/augustus

Eigenlijk heb ik de hele zomer door foto's gemaakt van onze tuin. Ik vind het leuk om een volgend jaar terug te kijken; wanneer bloeide er wat en waar was ik mee bezig in de tuin ....

Vanaf begin april heb ik dit jaar geblogd over onze tuin, maar in de maanden juli en augustus heb ik het na gelaten.
Maar ik had wel foto's gemaakt en ik vind het leuk om de augustustuin nog te laten zien!


In de maand juli hebben we enorm veel gesnoeid. Ik weet het, 't is niet de beste maand om zoiets te doen ... maar we hadden de tijd en de zin. Vooral de oostkant was totaal uit z'n proportie gegroeid en we hebben het behoorlijk rigoureus aangepakt. 


Heel blij was ik met de komkommers van eigen teelt. Wat een oogst van één plantje; totaal 3 grote en 1 kleine. Ik heb wel gezien dat je ze niet te laat moet plukken; dan zijn ze wat zuurder en minder lekker.


Eindelijk begonnen de stokrozen dan toch te bloeien... Ik had er gezaaid, maar die gaan pas volgend jaar bloemen geven. Daarom had ik nog een aantal plantjes gekocht, maar alleen de witte stokrozen zijn dit jaar gaan bloeien! Helaas zitten de bladeren onder de roest en het wordt er niet beter op...


De zonnebloemen waren ook een spannend item deze zomer. Ik had van Anita zaadjes gekregen en deze eerst laten ontkiemen in potjes. Later hebben we de plantjes in een buxusperkje gezet, maar toen ging er bij de slakken ook een belletje rinkelen...


Maar moet je nou toch eens kijken... Zijn ze mooi of zijn ze mooi?
Volgend jaar gaan het vak boordevol zonnebloemen doen! Alsof we in Frankrijk zitten...



De tomatenplanten moest ik ook in de volle grond zetten, maar de enige plek waar de grond lekker los was en waar geen boomwortels zaten, was de voortuin! Nou ja, zo erg is dat nu ook weer niet....
Maar ik heb ze echt veel en veel te dicht bij elkaar gezet! Het zijn joekels van planten geworden en we hebben heel veel tomaten gehad!
Volgend jaar gaan we dat wel even heel anders neerzetten hoor, ik heb er van geleerd.


En m'n Anemoon, die ik vorig jaar van een collega kreeg, is het tòch weer gaan doen. Ik had de hoop en de moed echt al opgegeven hoor, zeker toen de kippen dit voorjaar ook nog eens zo tekeer gegaan waren ...



En dan nog een paar foto's van het verticuteren van het gras. Dat was heel hard nodig! Van een afstandje leek het mooi groen, maar er zat ontzettend veel mos in.



Het lijkt wel hooiland zoals het er uit ziet...
Inmiddels is alles eraf gehaald en we hadden een aanhangwagen vol!

Na het verticuteren heeft DH graszaad gestrooid en kalk en mest... En toen de sproeiers aan...
Ik denk dat we het nog wel eens zullen herhalen om uiteindelijk een mooi grastapijt te krijgen!


14 opmerkingen:

  1. Wat goed om te weten dat het grasveld nu nog bemest mag worden en dat gras zaaien ook nog kan.

    P.S. Ben zo blij met jouw tip voor het doekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. veel plezier van het tuinieren. Volgende zomer een mooi gras tapijtje.
    Nu kan je zien dat het herfst word, het mooiste gaat nu van de tuin af. herfstkleuren zijn altijd mooi, zo heeft elk seizoen zijn charme toch.
    Fijn weekeinde.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja dat is goed voor de grasmat !!! wat een mooie tomaten hier zat de ziekte er in zodra je dacht nu gaan ze kleuren waren ze al rot jammer maar volgend jaar proberen we ze weer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor een eerste jaar is het helemaal niet slecht gegaan. En al doende leert men. Zo leuk om te oogsten van je eigen tuin.
    Een perk met zonnebloemen die niet al te hoog worden dat is wel mooi.
    Ik ben heel benieuwd hoe het gras zich zal gaan ontwikkelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk hoor! En inderdaad leuk om dan volgend jaar te kijken hoe het veranderd is.
    Ik heb ook één komkommer! Die zal ik dan maar snel van 't plantje halen, als ik jouw ervaring lees :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een soort fotodagboek van de tuin. Leuk hoor en vooral na een paar jaar zie je heel veel verschil. Stokroen ga ik komend jaar ook zaaien. Ik heb uit Frankrijk diverse zaadjes meegenomen.. ben benieuwd...

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk, je tuin nieuws en bedankt voor de link naar mijn blog :-)
    Wat hebben je tomaten het goed gedaan, wij hadden ook veel tomaten, maar ineens was er een schimmel en konden we alle tomaten weggooien :( zo jammer. Net wat je zegt het is allemaal nog uitproberen. Wist jij bijvoorbeeld dat je de zaaddozen van de stokroos gewoon nu al in de grond kan stoppen, niet te diep. Ik ben het aan het proberen, als het werkt laat ik het je weten :)
    J mijn man, is ook met het gras 'bezig' ;) Ja er is genoeg te doen in de tuin en ik ben al een lijstje aan het maken van wat ik volgend jaar zeker in de tuin wil hebben. Leuk hé tuinieren :-)
    Groetjes en een heel fijn weekend. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed bezig hoor. Zo te zien heb je een behoorlijk tuin. Best wel een klus om dat bij te houden maar wel heel leuk. Volgend jaar zal het weer meer naar je eigen zin zijn. Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O wat leuk Elizabeth zoveel tomaatjes en komkommers
    van eigen grond. Mooi de witte stokrozen, en een SUPER
    idee volgend jaar VEEL zonnebloemen, ze zijn altijd zo
    prachtig en jullie hebben daar alle ruimte om het groots
    aan te pakken.

    Dat grasveldje gaat prachtig worden hoor, daar twijfel ik geen
    seconde aan. Leuk weer even iets over jullie tuin te lezen.

    Heel fijn weekend....
    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een tuin is nooit 'af' en je kunt er heerlijk creatief mee zijn. Tuinieren is enorm hard werken, maar ook een heel goede ontspanning hé.
    Ik vind je zonnebloemen prachtig en wat leuk van je oogst! Ik heb ooit ook komkommers gehad, maar die lusten wel veel water en onze zandgrond is daar niet ideaal voor.
    Fijn om je augustusfoto's nog te zien, laat ook maar een herfst-vervolg komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt heel wat gedaan op je landgoed. Leuk dat de oogst zo royaal is. Je hebt toch ook wel tijd om er van te genieten? Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi om al dat moois te zien groeien en bloeien. Afdoende leer je ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat ziet er allemaalnprachtig uit! Het is veel werk, maar er valt dan ook veel te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie tuin. Wel erg veel werk of valt het uiteindelijk mee? Maar de bloemen zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...